Vzíde víťaz Zlatéj prilby "opäť" z bielej dráhy ?
Tradičný plochodrážny sviatok sa chystá v nasledujúci víkend v českých Pardubiciach. Trojdnie plné skvelých súbojov bude zakončené v nedeľu už legendárnou Zlatou prilbou, ktorá tento rok napíše už svoj 69. ročník. Atypickým systémom jazdené preteky sú lákadlom nielen pre jazdcov ale aj samotných divákov. Pavúk kvalifikačných, štvrťfinálových a semifinálových skupín je zárukou toho, že do finálovéj jazdy sa dostanú naozaj len tí, ktorý v daný deň dokážu excelentnú formu a takisto ich bude poslúchať aj technika. Konkurencia vo finálovéj jazde býva často taká vyrovnaná, že len málokto si trúfne pred vylietnutím pásky tipnuť víťaza. Kvalitná štartovná listina, ktorá sa stala v Pardubiciach už tradíciou obsahuje už pred samotným začiatkom bojov na dráhe poriadnu tajničku pre všetkých divákov.
Kľuč úspechu pri tak vyrovnanej konkurencií nájsť len ťažko. Môže to byť správne nastavenie motocykla, dobrá psychická pohoda alebo aktuálny stav dráhy. Pri podrobnom pohľade na výsledky uplynulých prilieb som si všimol jednu maličkosť, ktorá môže byť na ceste za víťazstvom, tým pomyselným jazýčkom na váhach. Zaujala ma akási štatistika jednotlivých štartovných pozicií na štarte finálových jázd. Podľa výsledkov, ktoré sú dostupné na internete je viac než jasné, že relatívne najvýhodnejšou je biela dráha, číže tretia od "lajny". Dráha v Pardubiciach sa musí počas troch dní kedy mesto perníkov hostí plochodrážnu smotánku, vysporiadať s poriadnou záťažou. Usporiadatelia musia takmer vždy dbať aj na predpovede počasia, ktoré sú často akýmsi vodítkom pri úprave dráhy. Býva už tak trochu zvykom, že práve počas tohto víkendu, pripravia miestní tvrdšiu dráhu ako býva zvykom. Všetko je však robené hlavne v záujme zdravia jazdcov aby na dráhe nevznikali hlbšie diery a podobne. Vrátim sa však k už spomínanej štatistike. Z posledných 17-tich ročníkov sa stalo až 12.krát, že do cieľa prišiel ako prvý jazdec, ktorý stál na štarte finálovéj jazdy práve na bielej dráhe. Medzi víťazov som však zaradil aj Patryka Dudeka z Poľska, ktorý nebyť poruchy motocykla by sa stal v roku 2015 dozaista víťazom a držiteľom prestížnej trofeje. Pri podrobnejšom pohľade zistíme fakt, že biela farba vo finále znamenala víťazstvo v posledných štyroch ročníkoch. Výsostne postavenie tretej dráhy možno tak trošku symbolizuje aj triumf Jasona Crumpa z roku 2002 kedy v skrátenom a dažďom poznačenom programe, triumfoval Australčan práve z tretej dráhy. Podčiarknutím "mágie" tejto dráhy je skutočnosť, že v spominaných 17-tich ročníkoch sa stalo iba raz aby tretia dráha čakala na triumf dlhšie ako rok. V roku 2008 a 2009 bola najvýhodnejšou pozíciou červená dráha, ktorá priniesla prvenstvo Andersenovi z Dánska resp. Holtovi z Poľska. Takou menšou zaujímavosťou by mohlo byť, že len Australčan Leigh Adams získal víťazstvo ako z bielej tak aj z červenej dráhy.
Na záver by som si chcel trošku zatipovať a predpovedať víťazstvo Sajfutdinova možno v skvelej forme jazdiaceho Slovinca Žagara. Z ktoréj dráhy ? No predsa z bielej :)
Jednou vetou...
Šéfredaktor: Roman Ďatko
romandatko@centrum.sk
+421 949154668
Facebook: Roman Ďatko
Spolupracovník: Ing. Dominika Kubíková