Martin Búri
Kto sa na Slovensku zaujíma o plochú dráhu menu Martin Búri mu je určite povedomé. Okrem toho, že uverejňuje svoje články v časopise Enduro Aktuál, je tiež veľmi dobrý fotograf. Od ľudí v Žarnovici kde je o speedway nesmierny záujem, si vylužil uznanie aj za "oživenie" Slovenského národného šampionátu v plochej dráhe, ktoré sa konalo na dráhe v Žarnovici po niečo vyše 20 rokoch. Pred nasledujúcov sezonou ho čaká ešte väčšie sústo. Na jeho pleciach leží zodpovednosť pri zostavovaní štartovéj listiny či už na spominaný pretek MSR alebo aj na Zlatú prilbu SNP. Oči žarnovických priaznivcov sa k nemu budu upierať hlavne v auguste keď bude Zlata prilba na programe a všetci veríme, že sa mu podarí vratiť tento pretek na také miesta, ktorému mu právom patria. No a ak Vás zaujíma napr. či je možné aby Slovensko postavilo svoj tím do ME dvojic alebo ako sa vlastne Martin Búri dostal k plochej dráhe prečitajte si tento rozhovor.
1. Ako si sa dostal k tomuto športu ?. Chytilo ťa to hneď alebo chvílu trvalo kým sa ti to zapáčilo ?
Martin Búri: Chytilo ma to hneď. Mal som tú výhodu, že ma môj otec brával na preteky už od malička. Už ako päťročný som v škôlke každému rozprával zážitky z plochej dráhy. Pamätám si ešte posledné víťazstvo Antonína Kaspera na Zlatej prilbe SNP v roku 1989, to som mal niečo cez štyri roky A vždy som sníval, že budem aj raz plochodrážnik... Takže od začiatku maník :)
2. Niektorý fanúšikovia by v Žarnovici radi videli preteky MS juniorov, alebo ME juniorov možno jednotlivcov, čo bráni tomu aby sa takéto preteky naozaj uskutočnili. Ide o čisto finančné dôvody ?
Martin Búri: Čo sa týka pretekov MS, či ME, tak určite je to finančne náročnejšie. No problém tu je aj iný. Tým, že SMF nemá zastúpenie, tak v UEM, ako aj FIM je ťažko dostať nejaké zaujímavé preteky. Keby chcela Žarnovica dostať napríklad finále MS juniorov, musela by v ten istý rok zorganizovať nejaké kvalifikačné kolo. A to by bolo veľmi finančne a organizačne náročné. Tak to robili napríklad aj v Pardubiciach a viem, že pri kvalifikačnom kole to skončilo s finančnou stratou, s ktorou sa v takom veľkom a známom klube ako sú Pardubice lepšie vyrovnajú ako v malej Žarnovici. A je tam aj ďalší problém. Dráha, mantinely a vybavenie štadióna musí spĺňať určité normy, ktoré predpisuje UEM, či FIM. V Žarnovici sa však už niekoľko rokov koná v zime autoslide, ktorý najmä v „mokrých“ ročníkoch narobí na dráhe a mantineloch veľké škody. Nakoľko je to dráha pre motorky a nie pre autá, povrch je rýchlo vyhádzaný a narušený býva podklad dráhy, čo sa nedá úplne vyriešiť len zahrnutím. Takisto mantinely, ktoré bývajú na viacerých miestach úplne prelomené. Tie síce potom pozvárajú, avšak neodborne a mantinely tak strácajú určitú pružnosť, ktorú podľa predpisov musia mať...
3. Je možné aby v buducnosti Slovensko postavilo svoj vlastný tím do ME dvojic ?
Martin Búri: Možné to je. V súčasnosti už máme troch-štyroch jazdcov, ktorí by to mohli ísť. V minulosti tomu tak nebolo, lebo aj keď napríklad Vlado Višváder mal slovenskú licenciu, pri šampionátoch dvojíc alebo družstiev rozhoduje pas/občianstvo a to mal české. No problém môže byť aj v tom, že keď sme dostali miesto v semifinále ME dvojíc v roku 2008 v ukrajinskom Rovne, naša prihlásená dvojica tam necestovala a UEM tvrdila, že ani neposlali vopred odhlásenie, dokonca požadovala od SMF vyplatenie dosť vysokej pokuty. Tak neviem ako by teraz zareagovala, keby SMF žiadala miesto v tomto šampionáte.
4.Už dnes je jasné že štartovu listinu na MSR a ZP SNP budes tvoriť ty, veľa bude záležať na play off PL, avšak maš nijaku predstavu o tom ktorého jazdca by si chcel do Žarnovice dostať ?Čisto teoreticky je možné aby sme v Žarnovici uvideli na ZP SNP dajme tomu nijakeho Švéda, Dána či možno Angličana ?
Martin Búri: Čo sa týka štartovéj listiny na Zlatú prilbu, tak tú budem riešiť pravdepodobne oveľa neskôr ako na Medzinárodné majstrovstvá Slovenska. Do poslednej chvíle sa bude musieť čakať na výsledky základnej časti poľských líg. A potom je ešte otázny dátum kedy sa budú konať baráže. Takže o nejakej predstave sa veľmi nedá hovoriť. Hlavné bude, aby sa podarilo urobiť kvalitatívne vyrovnanú štartovnú listinu, kde budú mať na víťazstvo aspoň šiesti pretekári, aby to nebolo o jednom, prípadne dvoch pretekárov, ktorí budú všetkým dávať pol kola. Aj keď je ťažko vopred predpokladať ako ktorý pretekár zajazdí. Čo sa týka pretekárov Švédska a Anglicka, tam je to dosť nereálne, aby sem prišli. Bolo by to veľmi nákladné. Napríklad, ako povedal pre speedwayA-Z Mark Uzzell, Angličan bývajúci vo Švédsku, jeho cesta zo Švédska do severných Čiech stála okolo 700 eur a keď k tomu pripočítame ďalších 500 kilometrov do Žarnovice... tak radšej za tie peniaze zoženieme viacerých jazdcov z bližších krajín. Výnimkou v tomto bol napríklad rok 1997, keď v Žarnovici štartoval Angličan Garry Stead, ale ten prišiel do Čiech so svojim kamarátom Jiří Štanclom mladším na dovolenku a absolvoval tu aj extraligu, či našu Zlatú prilbu. No takýto prípad je skôr o náhode ako o naplánovaní. Čo sa týka Dánska, tam by to mohlo byť skôr reálne. Uvidíme.
Jednou vetou...
Šéfredaktor: Roman Ďatko
romandatko@centrum.sk
+421 949154668
Facebook: Roman Ďatko
Spolupracovník: Ing. Dominika Kubíková